Nybörjare på vandring

Photo: Lisa Wikstrand

Det är enkelt att vandra på Skåneleden, etapperna är välmarkerade och terrängen är relativt enkel på de flesta av våra etapper. Här kommer några tips på hur du kan komma igång:

Börja i liten skala

Ta en lunchpromenad, lägg mötet med kollegan eller chefen utomhus eller välj en rundslinga där du startar och börjar på samma punkt. Starta med en kortare sträcka på 1-2km i något av de 19 strövområdena som finns runt om i Skåne.

Här finns förslag på några rundslingor

Här kan du läsa mer om Stiftelsen Skånska Landskaps 19 strövområden

Vandra i ditt tempo

Det är viktigaste är att du kommer ut- inte hur snabbt det går. Ta det i ditt tempo och stressa inte. Njut av naturen!

Bekväma skor

Ett par sköna och välanvända gympaskor eller sneakers kommer du långt med. Ett knep är att alltid vädra fötterna och dra av strumporna när du stannar. Torra fötter = fötter som mår bra.

Fika är halva grejen

Allting smakar bättre utomhus! En god macka och en kopp kaffe förhöjer vandringturen och ger dig lite extra energi. Vatten är alltid bra att ha med sig, oavsett hur långt du planerar att vandra.

Hälsofördelar med vandring

Forskning visar att friluftsliv som innebär regelbunden fysisk aktivitet och att vara ute i naturen leder till kraftfulla effekter på fysisk hälsa, till exempel genom att öka kondition, öka muskelstyrka, förbättra benhälsan, motverka hjärtsjukdomar, högt blodtryck och diabetes typ 2. Friluftsliv kan även förbättra den motoriska förmågan (Eigenschenk et al, 2019; WHO, 2016).

Regelbunden fysisk aktivitet och friluftsliv bromsar även våra mest allvarliga folksjukdomar, som främst drabbar medelålders och äldre, medan många timmar av stillasittande ökar risken för förtida död och sjukdom. Några exempel är höga blodfetter, depression, oro/ängslan och övervikt och fetma. Även kortvariga besök i friluftsområden får effekter på hälsan: Puls, blodtryck och stresshormoner i blodet minskar under vistelser i naturen (WHO, 2016).